Dagens måltid: Kyckling i krämig sås med dijonsenap, vitlök och ost

Denna rätt är en återkommande favorit då första gången blev bjuden på den när jag var på besök hos min mors syster i Karlstad när jag skulle samåka till Karlskrona med dem, vilket jag gjorde ett par gånger när jag bodde i Borlänge.
Utförandet är inte exakt likadant men smaken är densamma.

Denna rätt är mycket simpel och krävs inte så oerhört mycket logik för att få till ett bra utförande.
Den innehåller:
- Kyckling (doh)
- Lök
- Paprika
- Svamp
- Grädde/matlagningsgrädde/mjölk - Vad du anser passa dig bäst
- Kycklingfond
- Ost
- Vitlök
- Dijonsenap

Utförande: (Mitt utförande, du får göra som du vill)
- Stek kycklingen häftigt så den får yta på båda sidor och sänk därefter temperaturen och tillsätt lök.
- När löken fått upp värmen tillsätt kycklingfond typ 1dl vätska(½ tärning)
- Tillsätt svamp och paprika, låt vara en kort stund



I förväg blanda ihop Grädde/matlagningsgrädde/mjölk med dijonsenap, vitlök och riven ost
- Tillsätt sedan denna blandning ungefär när den tillsatta fonden nästan har kokat bort
- Gegga ihop detta och låt stå på svag värme så det gottar ihop sig.



- Jag tillsätter salt efter varje ny grej jag slänger in i pannen så blir det bra
- Glöm inte svartpepparn bara

Servera med Ris, pasta, potatis - vad du nu gillar. Jag körde med Jasminris kokt med kycklingfond(enda rätta)
Som sagt, ingen större raketforskning detta inte och smakerna fungerar grymt bra ihop, snåla inte på dijonen.



// Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0