Falbygdens Delikatessmarmelad - Fikon & Äpple

Falbygden är en leverantör av ost och deras butik är såklart belägen i Falköping, denna leverantör var den jag hade bäst tillgång till runt om i Dalarna när mitt ost-intresse började gro och växa sig till ett beroende som det nu ligger på.
I våras började de även med egna komponerade marmelader som jag testat ett par stycken, fast de är ganska dyra så man får äta dem med andakt.



Eftersom jag äntligen har lärt mig uppskatta fikonmarmeladen något otroligt och är i princip den enda marmelad jag använder nu för tiden så passade det bra att jag fortfarande hade denna kvar sedan länge.
Falbygdens marmelader är väldigt stabbiga så det är inget som kommer rinna iväg men oftast inget heller som vill släppa taget om skeden vilket är lite synd, men man får väl se det som en kvalité.
Denna marmelad blandar det söta fikonet med det såklart lite söta äpplet som till varandra ger en bra kontrast. Marmeladen är absolut inte sliskigt söt utan det är lagom med sötma och smakerna träder fram mycket bra.
Denna passar mycket bra till de flesta ostar även blåmögel och getostar där enligt mitt tycke den passar nästan bäst in. Lite lätt syra + lagom sötma gör denna väldigt smaskig och en mycket utmärkt marmelad på ostbrickan.

Betyg:
Konsistens: 3/5 Lite väl stabbig
Smak: 4/5 Lagom bra
Resultat: 3½/5 får den tack vare sitt pris, 20-25kr för cirka 125g marmelad är faktiskt ruggigt dyrt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0