Suprême - En gräddig och mild ost

Helgens ostbricka hemma hos mor fortsatte och vi kom fram till ännu en ost jag inte hade testat tidigare.
Osten heter Supreme och jag har ingen aning hur man hittar tecknet över e-et på tangentbordet och orkar inte heller leta men den heter som rubriken säger.
Denna ost kommer från Burgundy regionen i Frankrike då tillverkningen startade runt 1930-talet men blommade upp och blev en mer känd ost på 1950-talet.
Supreme är en triple-creme ost som är berikad med creme-fraisch som ger den en tydlig syrlig touch.
Tror priset ligger runt 200kr/kg om jag inte minns helt fel, kanske till och med billigare?

(Mobilkamera åter igen, sorry. Det är osten närmst på bilden)

Med sin fetthalt på ungefär 38% gör den till en härligt krämig ost som inte fegar för att tillsätta lite extra kalorier i ditt dagliga sunda intag.
Denna ost doftar i princip ingenting, endast en svag antydan av mjölkighet med följd av den typiska championdoften.
Smaken är mycket mild och smakar bra mycket mindre än en vanlig brie ost. Mjölkigheten finns där och tack vare creme-fraischen ger den dig en liten härlig syrlig och gräddig touch på slutet.
Konsistensen är som ni ser på bilden, oerhört krämig och nästan rinnig men den höll ihop med nöd och näpe, helt kalrt bredbar vilket uppskattas!

Betyg:
Konsistens: 8/10 härligt krämig
Smak: 7/10 tyvärr väldigt mild men den hade en viss karaktär som jag gillade.
Resultat: 7/10 för att vara en relativt billig triple-creme ost uppskattas den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0